© 2015 by Kaisa & Lee

Trooppinen myrsky – Auring

January 17, 2017

Kaisa:

Taisin kirjoittaa blogipostauksen viimeksi joskus syyskuussa. Sen jälkeen olen ehtinyt matkustaa kiitettävästi edestakaisin pitkin maailmaa, palaamaan takaisin saarelle ja rutinoitua elämään täällä. Kun palasin Etelä-Amerikan työreissuilta ja pikaisilta Suomi-visiiteiltä, meillä oli vuorossa tutumpia vierailijoita Suomesta ja muualta. Peeter ja Hannamari jo kertoivatkin omista kokemuksistaan edellisessä postauksessa, ja samaan syssyyn heidän kanssaan tuli myös ystäväpariskuntamme Sveitsistä Sarah ja Alex sekä Leen entinen työkaveri Elina poppoineen. Oli hauska huomata, miten läheisten ja tuttujen ihmisten vierailu muutti koko jutun taas astetta todellisemman tuntuiseksi.

On aivan totta se, mitä Hannamari ja Peeter kirjoittivat. Ensin jännitti todella paljon ensireaktiot ja kun huomasimme, että kaikki viihtyivät, se tuntui upealta. Ja kyllä, tunsimme myös ylpeyttä siitä, että olemme projektin puskeneet tähän pisteeseen. Kun saarella seurustelee jatkuvasti ihmisten kanssa, jotka ovat tehneet samanlaisia valintoja, koko homma tuntuu helposti hyvinkin tavanomaiselta. Tänäänkin oli yksi sadekauden normipäivä. Pihassa oli helpoin kävellä paljain jaloin, sillä vettä on paikoitellen yli puolen säären. Trooppinen matalapaine Auring on menossa yli ja sademäärät liioittelematta helvetilliset. Asiakkaat jäivät tulematta ja vanhat lähtemättä, sillä lento-ja laivaliikenne saarelle ja täältä pois on pysähdyksissä.

General Lunassa porukka kantaa patjoja taloista ulos tulvivan veden takia. Onneksi aikanaan päätimme tehdä asioita hankalammin ja rakentaa tolpille. Myrsky nosti myös todella kovan tuulen illalla, ja koska myrskyvaroitus oli vain tasoa 1, aloimme liian myöhään sitoa mökkejä suojaavia tigbaw-verhoja kiinni. Siellähän sitten roikuimme naruissa ja yritimme parhaamme mukaan sitoa verhoja kun tuuli yht’äkkiä kääntyi ja alkoi tykittää kunnolla. Hieman olimme huolissamme myös katoista, mutta hyvin kestivät. Hetken kävi mielessä että oliko myrsky kova vain meidän suomalaisten tottumattomien mielestä, kun paikalliset asiakkaat tulivat pahimman puhurin aikaan kämpille moottoripyörätaksilla hilpeinä.

Toisaalta toisen mökin manilalais pojat totesivat seuraavana aamuna, että Manilassa vastaavasta tuulesta olisi annettu kolmostason varoitus.
----------------------------

Lee:

Peeter ja Hannamarin sekä sveitsiläisten ystäviemme Alexin ja Sarahin lähdettyä päättyivät kauniit ilmat kuin seinään. Vaikutti kuin sadekauden todellinen alkaminen olisi venynyt joulun pyhien yli ja odottanut hetkeä kun vieraat lähtevät takaisin. Vettä on tullut joka päivä todella rankasti. Viime viikko huipentui siihen kun paikallinen ilmatieteenlaitos kertoi trooppisen matalapaineen, nimeltä Auring, tulevan kohti Siargaota. Ennusteen mukaan tuulen nopeus pysyisi maltillisena, 12m/s, ja olisi siten lähinnä turmioksi banaanipuille. En kiinnittänyt myrskyn tuloon sen enempää huomiota kunnes  se oli liian myöhäistä. Ennuste ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa vaan tuulen nopeus oli paljon kovempi kuin ennusteessa oli luvattu. Nopeimmillaan tuulen nopeus yltyi yli 27m/s (n. 100km/h).  Meidän yllätettiin housut kintuissa. Pimeässä alkoi lentämään kaikenlaista roinaa, mökkien tigbao verhot  hakkasivat tuulessa miten sattuivat, vettä tuli sanan mukaisesti  vaakasuoraan silla ison talon terssin ovien väleistä tuli vettä sisään, piha tulvi vedestä ja lopulta myös sähköt menivät poikki.

Sähköjen satunnainen katkeilu ei ole mitenkään poikkeuksellista täällä joten oletin että sähköt olisivat tälläkin kertaa poikki muutaman tunnin tai enintään seuraavaan aamuun saakka. Maanantaina tuli ja meni mutta sähköt pysyivät poissa. Onneksi asiakkaat olivat ymmärtäväisiä eikä tilanne tuntunut haittaavan ketään. Etummaiset mökit saavat vetensä vesisäiliöstä mutta takatalo saa vetensä pumppujen avulla jotka vaativat toimiakseen sähköä. Kävimme ostamassa ämpäreitä ja kauhoja jotta takatalon asiakkaat pääsevät huuhtelemaan vessansa. Tiistaista ei ollut apua sähköjen saamiseen. Nyt asiakkaissa oli havaittavissa lievää ärtymystä- ettekö tosiaan tiedä milloin sähköt tulevat takaisin?  - Ei, valitettavasti meillä, eikä kellään muullakaan oli tietoa siitä. Saarella on muutamia isoja resortteja joissa on isot varageneraattorit sähkökatkojen varalta pitämässä ravintoloiden pakastimet käynnissä mutta muuten saari pimenee auringonlaskettua. Kynttilät valaisivat kioskeja ja myymälöitä mutta muuten oli todella pimeää ja hiljaista. Keskiviiko aamu teki tuloaan ilman sähkön apua. Tsekkiläiset vieraat olivat ottaneet tilanteen rennosti ja olivat tyhjentäneet juomakaapin lämpimästä oluesta.

Kauppojen muutenkin vähäinen tavaravalikoima alkoi loppumaan. Myöskään bensa-aseman pumput toimineet ja mopojen tankit alkoivat olemaan tyhjiä. Uskomatonta miten muutama päivä ilman sähköä lamaannuttaa nopeasti kaiken. Kaivosta kannettiin vettä vessoihin ja suihkussa käytiin kuupan kanssa.

Omalla tavallaan se oli hauskaa ja toisaalta todella hankalaa.  Jos olisin ollut kotimaassa niin asialla olisi tuskin kovinkaan suurta merkitystä mutta ihmiset jotka tulivat viettämään kolme lomapäiväänsä meille joutuvatkin sateen ja myrskyn kouriin ja joutuvat hikoilemaan mökeissä ilman ilmastointia alkaa myös itseä kuumottamaan. Kuitenkin ihmiset tuntuivat saatujen palautteiden perusteella ymmärtävän tilanteen ja antavan kiitosta meille siitä kun kuskasimme vettä ja kyhäilimme erilaisia kynttilävirityksiä heille.

Tämänkertainen opetus: älä luota sääennusteisiin vaan varaudu kaikenvaralta hieman pahempaan.